مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابعاد شایستگی های مدیران و رفتار شهروندی سازمانی (فصل2)

با سلام با توجه به اینکه مشخصات فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابعاد شایستگی های مدیران و رفتار شهروندی سازمانی (فصل2) را مشاهده می نمایید که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابعاد شایستگی های مدیران و رفتار شهروندی سازمانی (فصل2)

مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-ابعاد-شایستگی-های-مدیران-و-رفتار-شهروندی-سازمانی-(فصل2)


دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابعاد شایستگی های مدیران و رفتار شهروندی سازمانی (فصل دوم) در 90 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
تعریف شایستگی
كرستيد (1998) بر اين باور است كه رويكرد شايستگي، رويكردي جديد در مديريت منابع انساني نيست و رومي‌ها، در تلاش براي دستيابي به صفات جزئي و تفصيلي سرباز خوب رومي از آن استفاده مي‌كردند. در هر حال متدولوژي مبتني بر شايستگي به شكل مدون و امروزي توسط شركت هي ـ مكبر كه مؤسس آن ديويد مك‌كللند روان شناس برجسته دانشگاه ‌هاروارد بود، در اواخر دهه 1960 و اوايل دهه 1970 ارائه شد. مك كللند، كار را با تعريف متغيرهاي شايستگي آغاز كرد كه مي‌توانستند عملكرد شغلي را پيش‌بيني كنند و تحت تأثير جنسيت، نژاد يا عوامل اجتماعي و اقتصادي قرار نمي‌گرفتند (مطلبی اصل، 1386).
همچنین لاولر (1994) نیز در مقالات خود از اهمیت شایستگی در سازمان ها بسیار عنوان کرد. وی سیر تحولی سازمان ها، از سازمان های بر اساس تحلیل شغل، به سازمان های بر اساس شایستگی را بررسی کرد، به گونه‌ای که امروزه تعداد وسیعی از سازمان ها، روش های مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی را به کار می برند. با وجود استفاده و کاربرد آن به روش های متفاوت، به نظر می رسد شایستگی ها از لحاظ مفهومی، نیاز به تفسیر و توضیح دارند.

ابعاد شايستگي  مدیران
فري سن  (1994) نقشهاي جديد براي مديران درنظر مي گيرد. نقش مديران به عنوان تاريخ دان ; 2 - مديران به عنوان مشوقين ; 3 - مديران نقش چراغ هدايت را دارند; 4 - مديران به عنوان يك انسان شناس. که هرکدام از این مقوله‌ها خود می‌تواند به عنوان یک شایستگی مطرح گردد. اينكه مديران با چه استانداردي كار مي كنند مهم نيست. مديران موثر بايد در به وجودآوردن تيم كاري ماهر باشند، مديران بايد ريسك را بپذيرند و راستي، صداقت، مسئوليت پذيري را به نمايش درآورند و آماده گرفتن نقش هاي جديد باشند (الوانی، 1388). در گزارش سازمان مدیریت صنعتی (1383) آمده است ' به طور عمومی می توان شایستگی‌ها را در ابعاد دانش، مهارت، توانایی و نگرش که از مهارت های اساسی مدیران است تقسیم بندی نمود'. هر کدام از این ابعاد در زیر توصیف می شوند.   
دانش: فرايند توسعه دانش و معلومات نظري به گونه معمول از راه تحصيل در سطوح دانشگاهي حاصل مي‎شود. توسعه دانش و معلومات زيربناي توسعه مهارتها، و نگرش به شمار مي‎آيد، و به تنهايي و به خودي خود، تأثير چنداني در توسعه شايستگي‌هاي مديريتي ندارد.
مهارت: عبارتست از توانايي پياده‌سازي علم در عمل. مهارت از راه تكرار كاربرد دانش در محيط واقعي به دست آمده و توسعه مي‎يابد. توسعه مهارت منجر به بهبود كيفيت عملكرد مي‎شود بدون آن، در بسياري از موارد، معلومات، منشاء تأثير زيادي نخواهند بود. براي مثال هيچ مديري بــدون به كارگيري و تجربه كردن اصول كار تيمي در عمل، نمي‎تواند مهارت كار تيمي را با مطالعه كسب كند.
توانايي: يك توانش خصلتي با ثبات و وسيع را مصور مي‌سازد كه شخص را براي دستيابي و نهايت عملكرد در مشاغل فيزيكي و فكري مقيد مي‌سازد. در واقع توانايي و مهارت، مشابه هم بوده و تفاوت آنها در اين است كه مهارت ظرفيتي خاص براي انجام فيزيكي كارهاست اما توانايي ظرفيت انجام كارهاي فكري را مشخص مي‌سازد.
نگرش: عبارتست از تصوير ذهني انسان از دنيا و پيرامون آن. تصوير ذهني انسان چارچوبي است كه ميدان انديشه و عمل وي را تبيين كرده، شكل مي‎دهد. درك انسان از پديده‎هاي پيرامون خود و تصميم‎گيري وي براي عمل، بر مبناي تصوير ذهني اوست (فتحي و شعباني راوری، 1386).

رفتار شهروندی سازمانی
هر چند واژه شهروندی سازمانی اولین بار به وسیله اورگان و همکارانش در سال 1983 میلادی به کار گرفته شد، ولی قبل از او افرادی همچون کتز و کان با تمائز قائل شدن بین عملکرد نقش و رفتارهای نوآورانه و خودجوش در دهه 70 و 80 میلادی و پیش از آنها، چستر بارناد با بیان مفهوم تمایل به همکاری در سال 1938 میلادی، این موضوع را مورد توجه قرار دادند (پادساکف و دیگران، 2000). تعاریف متعددی درباره مفهوم رفتار شهروندی سازمانی ارائه شده است که در زیر بعضی از آنها ارائه می‌گردد.
شهروند سازمانی مفهومی است بسیار گسترده، کلی و عمومی که سازمان اجتماعی، سازمان سیاسی و سازمان اقتصادی جامعه را به خود معطوف می‌کند. مطالعات متعدد و گسترده در زمینه شهروندی به خوبی نشان می‌دهد که این مفهوم در طول تاریخ و در جوامع مختلف هرگز پدیده‌ای واحد و یکپارچه نبوده است (بینسوتوک و همکاران، ۲۰۰۳). رفتار شهروندي سازماني پديده‌اي است كه توجه محققان زيادي را جلب نموده است؛ (ريچارد و دیگران ، 2004؛ پودساكوف و دیگران، 2000، اسپكتور، 2002، لپين، 2002، مورفي  و دیگران، 2002؛ توگبا و دیگران، 2009) و با قصد كمك به سازمان، افراد (اسپكتور، 2002؛ كاسترو  و دیگران، 2004) و گروه (سونر، 2009) انجام مي‌گيرد. رفتار شهروندي سازماني به فعاليت‌هايي اطلاق مي‌شود كه از فرد خواسته نشده‌اند، ولي در كل از سازمان حمايت مي‌كنند و به آن سود مي‌رسانند (اريك و دیگران، 2008) هر چند كه ممكن است به شخص سودي نرسانند (هوسام، 2008).
از جمله مفاهیم دیگری که در حوزه رفتار شهروندی سازمانی مطرح است، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی کارکنان است. از دید اورگان رفتار شهروندی سازمانی به عنوان اقدامات مثبت بخشی از کارکنان برای بهبود بهره‌وری و انسجام در محیط کار، فراتر یا ماوراء وظایف و الزامات شغلی و سازمانی تعریف شده است. به باور اورگان رفتار شهروندی سازمانی اثربخشی سازمانی را افزایش می‌دهد (هودسون ، 2002).
در برخی تعاریف، شهروندی منزلتی است که موجبات برخورداری از حقوق و قدرت‌ها را فراهم می‌کند، در صورتیکه در منابع دیگر شهروندی نه تنها به موقعیت قانونی، بلکه به آرمان‌های دموکراتیک هنجارین باز می‌گردد. شهروندی قصد ارائه موقعیت و هویت مشترک و عام را دارد که به پیوند و همبستگی میان اعضای جامعه کمک می‌کند (بولینو و تورنلی ، ۲۰۰۲). تحقیقات اولیه‌ای که در زمینه رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفت بیشتر برای شناسایی مسئولیت‌ها و یا رفتارهایی بود که کارکنان در سازمان داشتند، اما اغلب نادیده گرفته می‌شد. با وجود آنکه این رفتارها در ارزیابی‌های سنتی عملکرد شغلی به طور ناقص اندازه‌گیری و یا حتی گاهی اوقات مورد غفلت قرار می‌گرفتند، در بهبود اثربخشی سازمانی مؤثر بودند (مستبصری و نجابی، 1387؛ رضایی کلید بری و باقر سلیمی، 1387 و اسلامی و سیار، 1387).
مجموعه‌ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با این وجود توسط فرد انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقشهای سازمان می‌شوند (اپلبام و دیگران، 2004). به عنوان مثال یک کارگر ممکن است نیازی به اضافه کاری و تا دیر وقت در محل کار ماندن نداشته باشد، اما با این وجود او بیشتر از ساعت کاری رسمی خود در سازمان مانده و به دیگران کمک می‌کند و باعث بهبود امور جاری و تسهیل جریان کاری سازمان می‌گردد (کروپانزانو و دیگران، 2000).
رفتار شهروندی سازمانی رفتاریست که به وسیله شکل دادن به محیط اجتماعی و روانشناختی به عملکرد سازمانی کمک می‌نماید. عملکرد سازمانی شامل وظایفی می‌شود که در فهرست شرح وظایف کارمند آمده است، در حالی که رفتار شهروندی سازمانی در بر گیرندۀ رفتارهایی مثل داوطلب شدن برای انجام کارهایی که جزء وظایف فرد نیست، کمک به سایر کارکنان در انجام وظایفشان و تعریف و تمجید از سازمان در مقابل افراد برون سازمانی می‌شود. لذا کارکنان معتقدند که آزادی عمل بیشتری در بروز رفتار شهروندی سازمانی، در مقایسه با عملکرد شغلی دارند (روجلبرگ، 2007).
بولینو  و دیگران (2004) رفتارهای شهروندی سازمانی را رفتارهایی نظیر کمک به دیگران، زود حاضر شدن بر سر کار (یا دیر ترک کردن کار)، انجام کار در سطح استانداردهایی فراتر از استانداردهای سازمان، تحمل مشکلات غیر متعارف کار و درگیر شدن فعال در کلیۀ امور سازمان معرفی نموده‌اند.
ارگان (۱۹۸۸) رفتار شهروندی سازمانی را چنین تعریف می‌نماید: رفتارهای فردی که اختیاری (داوطلبانه) و آگاهانه بوده و بطور مستقیم و صریح بوسیله سیستمهای پاداش سازمانی و سیستمهای ارزیابی عملکرد سازمانی شناسایی نشدهاند ولی در مجموع، اثر بسیار چشمگیری بر اثربخشی سازمانی دارند. منظور از اختیاری بودن این است که این قبیل رفتارها جزء الزامات اساسی نقش و شرح شغل کارکنان نمیباشند (کوهن و کول ، ۲۰۰۴).
____________________________
  Boleno
  Cohen & Kol
  Mackenzie

پیشینه پژوهش
بهرنگی و موحد زاده (1389) در پژوهشی با عنوان توسعه مدیریت آموزش بر محور رابطه رهبری تحولی آموزشی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی دبیران به این نتایج دست یافتند که میان رهبری تحولی آموزشی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی و ویژگی‌های آن در دبیران دبیرستان‌ها رابطه معناداری وجود دارد.
لاجوردي و جمالي نظري (1389) به تبيين رابطه ميان شايستگي‌هاي عاطفي ـ اجتماعي و سبك رهبري مديران كل و ارشد وزارت مسكن و شهرسازي پرداختند. اغلب افراد نمونه از نظر شايستگي‌هاي عاطفي ـ اجتماعي و ابعاد آن در سطح متوسط به بالا قرار داشتند. نتايج نشان داد كه به طور كلي بين شايستگي‌هاي عاطفي ـ اجتماعي و سبك‌هاي رهبري مديران رابطه اي معنادار وجود دارد. يافته‌ها همچنين حاكي از رابطه مثبت و معنادار شايستگي‌هاي عاطفي ـ اجتماعي و سبك رهبري مشاركتي و رابطه منفي و معنادار شايستگي‌هاي عاطفي ـ اجتماعي و سبك رهبري آمرانه مي‌باشد. رابطه معناداري بين شايستگي‌هاي عاطفي ـ اجتماعي و سبك رهبري حمايتي يافت نشد، ميان شايستگي‌هاي عاطفي ـ اجتماعي و سبك رهبري مشاوره‌اي نيز رابطه مثبت ضعيفي وجود داشت. با استفاده از مدل رگرسيون چندگانه آشكار شد كه 23% تغييرات رهبري آمرانه، 12% تغييرات رهبري مشاوره‌اي و 25% تغييرات رهبري مشاركتي به واسطه شايستگي‌هاي عاطفي ـ اجتماعي تعيين مي‌شود. در بررسي رابطه بين متغيرهاي جمعيت‌شناختي و شايستگي‌هاي عاطفي ـ اجتماعي رابطه معناداري ميان جنسيت، تحصيلات و سن با شايستگي‌هاي عاطفي ـ اجتماعي به دست نيامد اما رابطه مثبت و معناداري ميان سنوات خدمت و شايستگي‌هاي عاطفي ـ اجتماعي يافت شد.

فهرست مطالب
2-1- مبانی نظری   
2-1-1- شایستگی‌های عاطفی ـ اجتماعی   
2-1-1-1- تعریف شایستگی   
2-1-1-2- ابعاد شايستگي  مدیران   
2-1-1-3- ابعاد، معیارها و زیر معیار‌های شایستگی عاطفی ـ اجتماعی   
2-1-1-3-1- شایستگی‌های شخصی   
2-1-1-3-1-1- خود آگاهی   
2-1-1-3-1-2- خود تنظیمی    
2-1-1-3-1-3- خود انگیزشی   
 2-1-1-3-2- شایستگی‌های اجتماعی   
2-1-1-3-2-1- آگاهی اجتماعی   
 2-1-1-3-2-2- مهارت‌های اجتماعی   
2-1-1-4- انواع شايستگي   
2-1-1-4-1- شايستگي‌هاي هسته‌اي    
2-1-1-4-2- شايستگي‌هاي كنشي يا فني   
2-1-1-4-3- شايستگي‌هاي مديريتي   
2-1-1-5- مدلهای مختلف شایستگی‌های عاطفی- اجتماعی   
2-1-1-5-1- مدل شایستگی عاطفی اجتماعی  باندلی   
2-1-1-5-1-1- برقراری تفاهم   
2-1-1-5-1-2- پذیرش تفاوت‌ها   
2-1-1-5-1-3- اعتماد سازی   
2-1-1-5-1-4- تأثیر فرمندی   
2-1-1-5-2- مدل شایستگی عاطفی اجتماعی گلمن   
2-1-1-5-2-1- شایستگی فردی   
2-1-1-5-2-2- شایستگی فردی   
2-1-1-5-2-3- آگاهی اجتماعی   
2-1-1-5-2-4- شایستگی اجتماعی/ مدیریت روابط 
2-1-1-5-3- مدل شایستگی عاطفی: وربیکی، بلسچاک و باگازی   
2-1-1-5-3-1- پذیرش دیدگاه دیگران   
2-1-1-5-3-2- مدیریت ابراز عواطف خویش   
2-1-1-5-3-3- کمک به دیگران برای پذیرش احساسات فرد   
2-1-1-5-3-4- عدم احساس گناه در صورت داشتن هدف راهبردی   
2-1-1-5-3-5- احساس اصالت   
2-1-1-5-3-6- دیدگاه کنایه‌ای   
2-1-1-5-3-7- نقش هنجارهای فردی   
2-1-1-6- رويكردهاي شايستگي    
2-1-1-6-1- رويكرد رفتاري   
2-1-1-6-2- رويكرد استانداردها    
2-1-1-6-3- رويكرد اقتضايي  
2-1-1-7- ضرورت و كاربرد شايستگي‌ها در حوزه مديريت منابع انساني   
2-1-1-8-كاربرد شايستگي در برنامه‌ريزي منابع انساني   
2-1-1-9-كاربرد شايستگي در انتخاب و استخدام   
2-1-1-10-كاربرد شايستگي در آموزش   
2-1-1-11-كاربرد شايستگي در  تعيين و توزيع پاداش كاركنان   
2-1-1-12-كاربرد شايستگي در  توسعه و رشد   
2-1-1-13-پرورش شایستگی‌های عاطفی اجتماعی مدیران   
2-2-2- رفتار شهروندی سازمانی   
2-2-2-1- ابعاد رفتار شهروندی   
2-2-2-1-1- وظيفه‌شناسي   
2-2-2-1-2-  نوع دوستي   
2-2-2-1-3- فضيلت شهروندي   
2-2-2-1-4- جوانمردي   
2-2-2-1-5- احترام و تكريم   
2-2-2-2- ویژگی‌های مشترک رفتار شهروندی  
2-2-2-3- انواع رفتار شهروندي در سازمان    
2-2-2-4- عوامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی   
2-2-2-5- مفاهیم مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی   
2-2-2-6- سیاست‌های تشویق رفتار شهروندی   
2-2-2-6-1- گزینش و استخدام   
2-2-2-6-2-  آموزش و توسعه   
2-2-2-6-3- ارزیابی عملکرد و جبران خدمات   
2-2-2-6-4-  سیستم‌های غیررسمی   
2-2- پیشینه پژوهشی   
2-2-1- پژوهش‌های خارجی   
2-2-2- تحقیقات داخلی   
 منابع



 پشتیبانی: 09392158693 (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک بزنید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).

نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.

دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابعاد شایستگی های مدیران و رفتار شهروندی سازمانی ابعاد شايستگي مدیران معیار‌های شایستگی عاطفی ـ اجتماعی مبانی نظری شایستگی‌های اجتماعی دانلود مبانی نظری ابعاد رفتار شهروندی پیشینه پژوهش انواع رفتار شهروندي در سازمان عو

مطالب مرتبط

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابعاد شایستگی های مدیران و رفتار شهروندی سازمانی (فصل2)


ادبیات نظری تحقیق و پیشینه پژوهشی سبک های شناختی یادگیری (فصل دوم)

بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران

دانلود طرح توجیهی تولید ضد یخ خودرو

انگیزش در مدیریت

ادبیات نظری مهارت ها و تعاریف عملکرد حرکتی (فصل دوم پایان نامه)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مفهوم فضای سایبر، مفهوم جرم و احساس امنیت اجتماعی (فصل دوم)

ادبیات نظری و سوابق تحقیق اخلاق حرفه ای (فصل دوم)

آثار سوء ورشکستگی و بایدها و نبایدهای آن

ادبیات نظری و پیشینه تحقیق رضایت و وفاداری مشتریان (فصل دوم پایان نامه)

چارچوب نظری تحقیق و پیشینه پژوهش تعاریف ساختار سازمانی و فساد سازمانی (سلامت نظام اداری)