مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف زنجیره تامین و ریسک در زنجیره تأمین (فصل دوم)

با سلام با توجه به اینکه مشخصات فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف زنجیره تامین و ریسک در زنجیره تأمین (فصل دوم) را مشاهده می نمایید که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف زنجیره تامین و ریسک در زنجیره تأمین (فصل دوم)

مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-تعاریف-زنجیره-تامین-و-ریسک-در-زنجیره-تأمین-(فصل-دوم)

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف زنجیره تامین و ریسک در زنجیره تأمین(فصل دوم) در 43 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

زنجیره تأمین
در طول دو دهه اخير، مديران شاهد يک دوره تغييرات شگرف جهاني به‌واسطه پيشرفت در تکنولوژي، جهاني شدن بازارها و شرايط جديد اقتصاد سياسي بوده اند. با افزايش تعداد رقبا در کلاس جهاني، سازمان ها مجبور شدند که به‌سرعت فرايندهاي درون‌سازمانی را براي باقي  ماندن درصحنه رقابت جهاني بهبود بخشند.  در دهه 70-1960 سازمان ها به توسعه جزئيات استراتژي هاي بازار همت گماردند که به برآورده سازی رضايت مشتريان متمرکز بود. آن ها بدين درک نائل آمدند که مهندسي و طراحي قوي و عمليات توليد منسجم و هماهنگ، پیش‌نیاز دستيابي به نيازمندي هاي بازار و درنتیجه سهم بازار بيشتر است. بنابراين طراحان مجبور شدند که ایده آل‌ها و نيازمندي هاي موردنظر مشتريان را در طراحي محصولات خود بگنجانند و در حقيقت محصولي را با حداکثر سطح کيفي ممکن در حداقل هزينه، توأم با ایده آل‌های موردنظر مشتري روانه بازار سازند.
  در دهه 1980 با افزايش تنوع در الگوهاي موردنظر مشتريان، سازمان هاي توليدي به میزان فزاينده اي به افزايش انعطاف پذيري در خطوط، بهبود محصولات و فرآيندهاي موجود و توسعه محصولات جديد براي ارضاء نيازهاي مشتريان علاقه مند شدند که اين موضوع، به‌نوبه خود چالش هاي جديدي را براي آن ها رقم زد.
 در دهه 1990 به‌موازات بهبود در توانمندي هاي توليد، مديران صنايع درک کردند که مواد و خدمات دريافتي از تأمين کنندگان مختلف تأثير به سزايي در افزايش توانمندي هاي سازمان به‌منظور برخورد با نيازمندي هاي مشتريان دارد که اين امر به‌نوبه خود، تأثيرات مضاعفي در تمرکز سازمان بر پايگاه هاي تأمين و استراتژي هاي منبع یابی بر جاي نهاد. همچنين مديران دريافتند که صرفاً توليد يک محصول کيفي، کافي نيست. درواقع تأمين محصولات با معيارهاي موردنظر مشتري(چه موقع، کجا و چگونه) و کيفيت و هزينه موردنظر آن ها، چالش هاي جديدي را به وجود آورد (فيض آبادي، 1382: 47).
در چنين شرايطي به‌عنوان يک نتيجه گيري از تغييرات مذکور، سازمان ها دريافتند که اين تغييرات در طولانی‌مدت براي مديريت سازمانشان کافي نيست. آن ها بايد در مديريت شبکه همه کارخانه‌ها و شرکت هايي که ورودي هاي سازمان آن ها را به‌طور مستقيم و غیرمستقیم تأمين مي کردند، و همچنين شبکه شرکت هاي مرتبط با تحويل و خدمات بعد از فروش محصول به مشتري درگير مي شوند. با چنين نگرشي رويکردهاي زنجيره تأمين و مديريت زنجيره تأمين پاي به عرصه وجود نهاد.

تعریف زنجیره تأمین
به‌طورکلی زنجیره تأمین، زنجیره ای است که همه فعالیت های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده را شامل می شود. در ارتباط با جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارد. محققان و نویسندگان مختلف ، نگرش ها و تعاریف متفاوتی را از زنجیره تأمین ارائه کرده‌اند. برخی زنجیره تأمین را در روابط میان خریدار و فروشنده محدود کرده‌اند، که چنین نگرشی تنها بر عملیات خرید رده اول در یک سازمان تمرکز دارد. گروه دیگری به زنجیره تأمین دید وسیع تری داده و آن را شامل تمام سرچشمه های تأمین برای سازمان می دانند. با این تعریف، زنجیره تأمین شامل تمام تأمین کنندگان رده اول، دوم، سوم ... خواهد بود. چنین نگرشی به زنجیره تأمین، تنها به تحلیل شبکه تأمین خواهد پرداخت. دید سوم، نگرش زنجیره ارزش پورتر است که در آن زنجیره تأمین شامل تمام فعالیت های موردنیاز برای ارائه یک محصول یا خدمت به مشتری نهایی است. با نگرش یادشده به زنجیره تأمین ، توابع ساخت و توزیع به‌عنوان بخشی از جریان کالا و خدمات به زنجیره اضافه می شود. درواقع با این دید، زنجیره تأمین شامل سه حوزه تدارک، تولید و توزیع است (رجب زاده و همکاران، 1386: 190).
زنجیره تأمین شامل تأمین کنندگان، حمل و نقل و خرید و... تمام عناصری است که تهیه مواد و قطعات، حمایت در تبدیل به تولید و ارائه محصول به بازار را شامل می شوند. اعضا در این زنجیره به‌صورت افقی و عمودی با یکدیگر در ارتباط هستند. لذا زنجیره تأمین به وجود می آید. هم چنین زنجیره تأمین فرایند کامل تهیه کالا و خدمات برای مصرف کننده نهایی می باشد (احمدی، 1384: 18).
در حالت كلي زنجيره تأمين از دو يا چند سازمان تشكيل مي‌ شود كه رسماً از يكديگر جدا هستند و به‌وسیله جريان هاي مواد، اطلاعات و جريان هاي مالي به يكديگر مربوط مي‌شوند. اين سازمان ها مي‌توانند بنگاه‌هايي باشند كه مواد اوليه، قطعات، محصول نهايي و يا خدماتي چون توزيع، انبارش، عمده‌فروشي و خرده‌فروشي توليد مي‌كنند. حتي خود مصرف‌كننده نهايي را نيز مي‌توان يكي از اين سازمان ها در نظر گرفت (متین نفس، 1383، 28-34).
زنجیره تأمین، شبکه ای از تسهیلات و مراکز توزیع است که وظایف تهیه و تدارک مواد خام، تبدیل آن به محصولات نهایی و واسطه ای و توزیع محصولات نهایی به مشتریان را انجام می دهد. زنجیره تأمین در سازمان-های تولیدی و خدماتی وجود دارند، هرچند که پیچیدگی زنجیره تأمین ممکن است از صنعتی به صنعت دیگر و از شرکتی به شرکت دیگر به‌شدت تغییر کند ( فیض آبادی، 1382: 47).

تعریف ریسک در مدیریت زنجیرۀ تأمین
تعاريف کمي از ريسک در زمينه تامين وجود دارد. ديدگاه کارجيک  (1983) از ريسک شامل کمبود عرضه،سرعت تکنولوژي ، مواد جايگزيني،موانع ورود،هزينه تدارکات يا پيچيدگي،انحصار يا انحصار چند جانبه مي باشد. تعاريف ديگر که از ريسک تامين وجود داردبر ارزيابي و مديريت ريسک تامين تمرکز دارد. هارلند وهمکاران  (2003) در تعريف ريسک 11 نوع ريسک را تعريف کردند.آنها تعريف ملبورک(2000) در تعريف ريسک تامين' هر نوع منبعي که بر عمليات اثرات سوء دارد که ' ريسک داده' ناميده مي شود. علاوه بر اين سيدن و پانلي و اپتن  ريسک تامين را' شکست نااميد کننده و قابل توجه در کالاهاي ورودي وخدمات' تعريف مي کنند.اين تعريف بر نتايج و مطالعات اکتشافي از ارزيابي ريسک تامين و برنامه هاي احتمالي تمرکز دارد.ميشل  (1995) رفتار خريدار سازماني را در ريسک را بررسي کرده است. تحقيقات وي عوامل مختلف تاثير گذار بر ريسک مديريتي  در خريد حرفه اي را پوشش نمي دهد.
اگر بر تعریف ریسک در زمینه مدیریت زنجیرۀ تأمین تمرکز شود، ممکن است تحقیق مارچ و شاپیرا (مارچ و شاپیرا ، 1987: 1405)  را مبنا قرار داد که ریسک را به صورت تغییری در توزیع نتایج احتمالی زنجیرۀ تأمین، احتمال وقوعشان و ارزش ذهنی‌شان تعریف می کنند. طبق این تعریف، یک ریسک اختلال گردش‌ها بین اجزای مختلف زنجیرۀ تأمین است . این تغییر پذیری می‌تواند به طور بالقوه بر گردش اطلاعات، کالا و یا محصولات تأثیر گذارد و آن ممکن است به کار گیری منابع انسانی و تجهیزات را تغییر دهد. در سال 1992، سیتگین و پابلد،  ریسک را به صورت میزان عدم قطعیتی که دربارۀ نتایج قابل توجه و یا مأیوس کنندۀ تصمیماتی که عملی خواهند شد وجود دارند تعریف کردند(سیتگین و پابلد ، 1992: 11). زیدیسین و همکارانش(2000)، بعدها ریسک تأمین را به صورت ظهور نقایص قابل توجه و یا مأیوس کننده در کالا و خدمات واردشده تعریف نمودند(زیدسین و همکاران  ، 2000: 188 ). چند سال بعد، در تحقیقی دربارۀ صنعت هوا فضا، زیدیسین (2003)،  تعریف زیر را ارائه داد:' ریسک تأمین به صورت احتمال وقوع یک رویداد مربوط به عرضه وارده از یک تأمین کننده ناموفق یا رخداد بازار عرضه تعریف می‌شود که پیامدهایش منجر به ناتوانی شرکت خرید برای برآوردن تقاضای مشتری یا موجب تهدیدهایی برای حیات و امنیت مشتری می‌شوند'(زیدسین، 2003: 220). این تعریف یک معیار مهم را برجسته می‌سازد: احتمال وقوع ریسک. در صورتیکه ریسک بسیار شدید باشد، از اینرو آن دیگر یک ریسک نیست بلکه یک واقعه خاص برای رخ دادن است. در صورتیکه احتمال وقوع بسیار پایین باشد، احتمالاً یک ترس غیر واقع بینانه و بی اساس وجود دارد که مدیران به دنبال مدیریت این وضعیت نیستند (لاواستاره و همکاران  ، 2012: 829). این موضوع نیاز به ارزیابی صحیح ریسک و ایجاد فرآیندهایی برای مدیریت آن را پدید می‌آورد . برای دسترسی فهرستی از ریسک‌های عملیاتی، می‌توانید به تحقیقات چوپرا و سودهی  مراجعه کنید، که نه دسته ریسک را شناسایی کردند: اختلالات ، تأخیرها، سیستم‌ها، پیش بینی ها، استعداد ذهنی، تأمین آماد، بروات وصولی، موجودی کالا و توانایی و ظرفیت. در بین ریسک های مربوط به زنجیرۀ تأمین، گنجاندن آیتم هایی مانند تأخیرها در تحویل سهام، خرابی دستگاه‌ها، محصولات تحویل داده شده که کیفیتشان مطلوب نیستند، استفاده از سیستم های اطلاعاتی که مشکلات بی نقصی داده‌ها را ایجاد می‌کنند یا سیستم هایی که نامعتبر شدند ممکن است(چوپرا و سودهی ، 2004: 54).
________________________
  Kraljic
  Harland et al
  Zsidisin, Panelli, and Upton
  Mitchell
  March and Shapira
  Sitkin & pabled
  Zsidisin and et al

پیشینه پژوهش
- لاواستره و همکاران (2012)، در پژوهشی به بررسی مدیریت ریسک زنجیره تامین در شرکت های فرانسوی پرداختند. این پژوهش به نقش تعیین کننده مدیریت ریسک زنجیره تامین در رفتار تهاجمی ( پیشبینی صحیح فرآیند) دارد. در این مقاله به راه حل هایی جهت رو به رو شدن با ریسک زنجیره تامین اشاره دارد که مهمترین آن پاسخ گویی مناسب و مکتفی به نیاز بازار با انجام تدابیر مرتبط با هر صنعت می باشد. این پژوهش در 50 کارخانه و 142 مدیر انجام شده است. در نهایت این پژوهش برای مدیریت درست و اثر بخش ریسک زنجیره تامین همکاری و استقرار مشترک و فرآیند های عرضی مشترک را پیشنهاد می دهد.

- فول و همکاران (2011)، به شناسایی و سطح بندی و بررسی پیوستگی ریسک زنجیره تأمین با استفاده از معادلات ساختاری و تفسیری در سازمان های تولیدی کشور آلمان پرداختند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که وقفه‌های بلند مدت تولید  موثر ترین ریسک در زنجیره تأمین محسوب می‌شود.
- بلوس و همکاران ( 2009) در پژوهش خود دوبخش را شامل می شوند: 1- شناسایی ریسک زنجیره تامین در صنایع خودرو در برزیل 2- بررسی ضرورت پیاده سازی مدیریت ریسک زنجیره تامین.  و نتایج حاصل شیوه های قابل توجه برای پیاده سازی مدیریت ریسک زنجیره تامین ، ارتباطات بهتر زنجیره تامین در تداوم آموزش در برنامه ریزی کسب وکار می باشد.

فهرست مطالب
2-1- مقدمه  
2-2- بخش اول  
2-2-1- زنجیره تأمین  
2-2- 2- تعریف زنجیره تأمین 
2-2-3- فرايندهای اصلي در هر زنجيره تأمين  
2-2-4- يکپارچگي زنجيره تأمين  
2-2-5- معيارهاي عملکرد زنجيره تأمين  
2-2-5-1- معيارهاي کمي  
2-2-5-2- معيارهاي کيفي  
2-2-6- مدل‌های زنجیره تأمین  
2-2-6- 1- مدل SCOR  
2-2-6- 2- مدل ميلتنبرگ  
2-2-7- مفهوم مديريت زنجيره تأمين  
2-2-8-  مؤلفههاي مديريت زنجيره تأمين  
مديريت لجستيک در زنجيره تأمين  
2-2-9- عناصر مديريت زنجيره تأمين  
2-2-10- ساختار زنجیره تأمین در صنعت لوازم خانگی  
2-3- ريسک  
2-3-1- تعريف ريسک  
2-4- ریسک در زنجیره تامین  
2-4- 1- تعریف ریسک در مدیریت زنجیرۀ تأمین  
2-4-2- انواع کلی ریسک در زنجیره تأمین  
1-ریسک‌های خارجی  
2- ریسک‌های داخلی 
2-4-3- مديريت ريسک زنجيره تامين  
2-5- مدلهای تصمیمگیری چند معیاره  
2-5-1- مدلهای تصمیمگیری چند هدفه  
2-4-2- مدل های تصمیم گیری چند شاخصه  
2-4-3- بیمقیاس سازی  
2-4-3-1- بیمقیاس سازی با استفاده از اقلیدسی  
2-4-3-2- بیمقیاس سازی خطی  
2-4-3-3- بیمقیاس سازی فازی  
2-4-4- دستهبندی متدهای MADM  
2-4-4-1-مدلهاي جبراني  
2-4-4-2- مدلهاي غيرجبراني  
2-5- پيشينه پژوهش  
2-5-1- پیشینه ارزیابی ریسک زنجیره تامین  
2-5-1-1- پيشينه داخلي  
2-5-1-2- پيشينه خارجي